فاطمه زهرا و حضورش در مسجد

زنی که دارای عذر شرعی ( خونریزی ) باشد تا پایان زمان مدنظر از حضور در مسجد معذور است.

 

یک سوال مطرح می شود و آنهم اینکه :

 

فاطمه زهرا سلام الله علیها که فرزندش سقط شده بود ،  پس چطور در مسجد حضور یافته و از امیر مومنان (ع) دفاع کرده است در حالیکه دارای عذر شرعی بوده است ؟

 

 

این سوالیست که یکی از وبلاگ نویسان اهل سنت در مناظره ای که با وی داشتم  مطرح نمود . تصمیم گرفتم در این گریز پاسخ این برادر را بدهم . ان شاءلله صاحبان فکر روشن بخوانند و اعلام نظر نمایند. 

 

۱ - بر فرض اینکه ما صورت مسئله را بپذیریم و داشتن عذر را قبول کنیم ( که اینگونه نخواهد بود ) اما توجه به این نکات را ضروری می دانیم :

 

رسول اکرم ، علی بن ابی طالب ، فاطمه زهرا و حسنین صلوه الله علیهم اجمعین از حضور در مسجد حتی با حالت عذر شرعی نیر ، هیچگاه معذور نبوده اند.

 

بنا بر اتفاق شیعه و سنی  و اجماع همه اهل تسنن بر این مسئله هیچ شک و ریبی در آن نیست  و آن اینکه :

 

 

وقتی قضیه سد ابواب پبش آمد ، رسول اکرم دستور دادند همه درها به مسجد می باید بسته شود و کسی دیگر حق تردد از درب درونی منزل خویش به مسجد را ندارد . تنها دربی که باز ماند و به مسجد بسته نشد درب خانه علی بن ابی طالب بود .

 

 به رسول اکرم در این باره اعتراض شد که چرا همه ابواب را مسدود ساختید جز درب خانه علی بن ابی طالب ؟

 

 رسول اکرم در پاسخ فرمودند : من هیچ دری به اذن خود نبستم و هیچ دری را به اذن خود باز نگذاشتم . خداوند دستور داد که درب خانه علی نباید بسته شود .

 

طبق این جریان مسلم و مورد اتفاق شیعه سنی بصورت مطلق ، همه اهالی خانه علی بن ابی طالب از حضور در مسجد حتی در صورت داشتن عدر نیز ، مورد نهی و امتناع نبوده اند.

 

 

همچنین در کتب معتبر اهل سنت این قضیه همانند روز روشن بوده و این جمله از عمر بن خطاب معروف است که :

 

دوست داشتم هرچه در دنیا بود می دادم و یکی از  سه ویژگی علی بن ابیطالب برای من بود . اول آنکه : در آنروزی که قضیه سد ابواب پیش آمد می خواستم من جای علی بودم و درب خانه من  به مسجد بسته نمیشد دوم آنکه .....

 

2 - به عقیده شیعه با توجه به نقل احادیث متعددیکه از جانب پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم درباره فاطمه زهرا سلام الله علیها آمده است ؛ ایشان بتول بوده اند .

 

بتول را لسان روایات  درباره حضرتش اینگونه بیان نموده اند که :

 

ایشان از ابتلا به عادات ماهیانه دور بوده و در طول زندگی خود هیچکدام از خونهایی که زنان مشاهده می نمایند را مشاهده ننموده است . شاهد این کلام آیه قرآن مجید است که می فرماید :

 

انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا . بر اذهان روشن و اهل تفسیر و تحقیق پوشیده نیست  که اهل بیت پیامبر اعظم (ص) چه کسانی بوده اند . پس فاطمه زهرا سلام الله علیها نیز به تبع این آیه از هرگونه آلودگی ( حتمی آلودگیهای  جسمانی) نیز پاک بوده است .

 

 

3 -  حضرت زهرا سلام الله علیها هنگامی که پشت در قرار گرفتند و بر اثر فشار در مجروح گشتند، این جمله را بکار بردند :  : « والله مات فی بطنی ، به خدا قسم مرد آنچه در شکم داشتم »

 

 و این دلیل بر سقط فرزند در آن لحظه و خروج از بدن ،  نمی باشد . ممکن است آن لحظه جنین در شکم مادر مرده و سقط  روزهای بعد صورت گرفته باشد .

 

هر فردی  به حال خود آگاه تر است . حتی اگر بنا را بر این بگذاریم که در آن لحظه سقط صورت گرفته باشد ؛ این دلیل نخواهد شد که زن در آن لحظه نا پاک باشد . ممکن است سقط صورت بگیرد و خونریزی بعد از سقط جنین قطع شود . همچنین حداقل مقدار خونریزی ممکن است به قطراتی اتمام یابد . از کجا معلوم که حضرتش در حال حضور در مسجد دارای این عذر بوده اند ؟

 

4 - به اعتقاد شیعه تولد اهل بیت صلوة الله علیهم اجمعین از طریق ران پای مادر صورت می گرفته است و تمام اهل بیت از آلودگیهای هنگام تولد مبری بوده اند. این مسئله از طرق متعدد درباره ائمه معصومین از طریق شیعه وارد شده است . بالاخره حجت خدا باید فرقی با دیگر افراد جامعه داشته باشد .

 

من از برادران اهل تسنن می پرسم :

 

آیا علی بن ابی طالب در پاکترین خانه ها که بیت الله الحرام است متولد نشد ؟ آیا این مطلب برای شما سوال ایجاد نمی کند که چگونه علی در بیت الله متولد می شود اما وقتی مریم سلام الله علیها می خواهد عیسی را که از انبیا اولوالعزم الهی  است ؛ در دیر خور متولد کند خطاب می آید که : از مسجد و دیر خود بیرون برو !

 

 

باید که منصف باشیم .

 

یا حق

 

 

 

 

  
نویسنده : رئیس جمهور ; ساعت ٦:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۸/٢۳