صیغه در اسلام ..!

              تذکر بسیار مهم : خواهران محترم حتما پس از مطالعه کامل اظهار نظر بفرمائید

 

 

سلام علیکم .

 

مطالبی درباره متعه یا همان عقد موقت مشهور به صیغه  در این وبلاگ مشاهده می کنید که در پاسخ به یکی از خواهران مسلمان که در یک کشور اروپائی زندگی می کننند؛ بیان شده است .

 

ایشان دیدگاه شیعه و سنی را در این خصوص جویا شده و ابراز خرسندی می کردند از اینکه : عمر بن خطاب صیغه را حرام اعلام داشته است و ظاهرا این حکم عمر به مذاق ایشان خوش آمده بود .

 

لذا بر آن شدم تا در پاسخ به این خواهر ارجمند در وبلاگ .... مطالبی را مختصر به عرض برسانم :

 

************************************************************************

 

همواره در طول بحث این مطلب را بخاطر داشته باشید که در دین مبین اسلام به صیغه جواز استفاده داده شده و هیچگاه توصیه نگردیده است .با این توضیح که وقتی شما پیش طبیب می روید ، دکتر برای شما دارو تجویز می کند..مسلما هر داروئی هم عوارض جانبی را به همراه خواهد داشت .

 

اسلام هم به صیغه هیچگاه توصیه نکرده و آنرا تجویز نموده است برای موارد خاص.پس هیچگاه هیچ مردی نمی تواند آنرا توصیه قران بداند ( دقت کنید).

 

اما درباره حکم جواز عقد موقت یا صیغه در مذهب تشیع روایات فراوانیست که از اهل بیت رسیده است همچنین آیات قران .

 

اهل تسنن هم آیات قران را درباره صیغه قبول دارند اما می گویند نسخ شده است  و این بدعت خلیفه عمر بود که حلال خدا را حرام نمود.

 

اما اهل سنت وقتی می گویند این آیه نسخ شده آیه منسوخ آنرا بیان نمی کنند چرا که در حقیقت این آیه نسخ نشده است و این عذر و سر پوشیست برای بدعت عمر .

 

در صحیح ترمذی صفحه 762 همچنین تفسیر قرطبی جلد دوم و نیز صحیحین مسلم و بخاری این روایت از عمر بن حصین و همچنین عبدااله بن مسعود آمده است که عمر بن خطاب گفت:

 

متعتان کانتا فی عهد رسول الله حلالا و انا احرمهما

 

دومتعه در زمان رسول اکرم حلال بودند و من انها را حرام می کنم..

 

 درمنع عمر برمسئله  متعه نساء هیچ دلیل عقلی ونقلی وجود ندارد وکار او  اجتهاد است وچنین اجتهادی درمقابل نص الهی با طل می باشد

 

دلیل نهی عمر از متعه  چنان که ازخود وی منقول است ((ترس از فساد وسوء‌استفاده از متعه)) بیان گردید. آیا ترس از فساد وسوء استفاده دلیل می شود که آن قانون وحکم الهی نسخ شود . ازکدام حکم الهی سوء استفاده نشده که این دومی باشد پس احتمال سوء‌استفاده وترس از فساد دلیل نمی شود که حلال خدا را حرام وحرام خدا را حلال کرد ((کاری که عمر درتاریخ اسلام انجام داد. )).

 

در قران آمده است:

 

: «فمااستمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فریضه» و زنانی را که متعه می کنید واجب است که مهر ایشان را بپردازید.

 

 

ایا ایه ای به این صریحی را می شود انکار کرد ؟؟!!

 

مسلما که نشود .

 

منظور از عبارت فمااستمتعتم در ایه شریفه چیست جز متعه یا همان صیغه؟!

 

حتی عبد الله بن عمر بن خطاب در جواب سوال کننده ای که درباره صیغه پرسیده بود، گفت : صیغه امری حلال است.

 

سوال کننده از او پرسید : مگر پدرت آنرا حرا اعلام نکرده است ؟

 

عبدالله بن عمر در جواب گفت: صیغه به گفته پدرم حرام شد اما در زمان رسول اکرم حلال بود  ومن قول رسول اکرم را رها نمیکنم تا قول پدر را متابعت نمایم . همین که در زمان رسول اکرم حلال بوده کفایت می کند.

 

آری   اینست حرفهای پسر عمر بنا بر حلیت صیغه .....

 

 

-     اما اشکالاتی به این متعه یا همان صیغه گرفته اند که یکی همانیست که شما فرمودید یا اینکه چه تفاوتی میان ازدواج موقت و فحشاء وجود دارد ؟ هر دو ، نوعی خود فروشی در برابر پرداختن مبلغی می باشد و در حقیقت این ازدواج راه فرار و نقابیست بر آلودگی های جنسی ، تنها تفاوت آن دو، در گفتن چند جمله       می باشد.

 

که این اشکال از یک نگاه بسیار سطحی به ازدواج موقت ، ناشی می گردد.

 

در پاسخ به این ایراد باید گفت :

 

ازدواج موقت تنها با گفتن دو جمله تمام نمی شود ، بلکه مقرراتی همانند ازدواج دائم دارد. یعنی چنان زنی در ایام ازدواج موقت می بایست ، منحصراً در اختیار آن مرد مشخص بوده و هنگامی که مدت پایان یافت ، حتماً عده نگه دارد . یعنی حداقل می بایست چهل و پنج روز از اقدام به هر گونه ازدواجی جلوگیری بعمل آورد تا وضعیت حملش مشخص شود که از این مرد آیا بچه دار شده است یا خیر .

 

حتی اگر با وسایل مخصوص ، جلوگیری از انعقاد نطفه کرده باشد ،‌رعایت مدت فوق ضروری است .

 

همچنین فرزند حاصل از متعه (ازدواج موقت ) همانند فرزند ازدواج دائم   می بایست از طرف پدر مورد حمایت قرار گرفته و تمامی احکام ارث نیز بر او جاری می شود .

 

پس اگر از این حکم الهی سوء استفاده می شود به خاطر نقص حکم الهی نیست، بلکه هرگونه سوء استفاده را می توان با استفاده صحیح از قانون عرفی جامعه ، برطرف ساخت .

 

ما که ادعا می کنیم دین اسلام کاملترین ادیان است و به این افتخار می کنیم، باید بدانیم که اگر مردی مدتهای طولانی از همسرش دور باشد و دسترسی به همسرش نداشته باشد ( با این فرض که مردان موجوداتی هستند که کمتر می توانند نسبت به زنان شهوت خود را کنترل نمایند) باید چونان مردی چه کند.؟؟

 

مسلما مبارزه با نفس و این غریزه که از قویترین غرایز می باشد بسیار مفید و سازنده خواهد بود و انسان را به درجات عالی می رساند چه بسیار بوده اند  علمائی که از  گریز مقابله با شهوت جنسی به درجات بالائی رسیده اند. آیا آنان از این حکم الهی آگاه نبوده اند و نمی دانستند صیغه چیست؟؟!!!! و آیا نمی توانستند صیغه کنند؟؟؟!!

 

مسلما که می دانستند اما با غریزه خود مبارزه کرده  و آنرا سرکوب نمودند تا بصورت صحیح یعنی همان ازدواج دائم اشباع گردد.

 

اما عده ی فراوانی از مردها هستند که قدرت مقابله با چنین غریزه ای را ندارند  و وقتی از همسرشان دور می شوند  قدرت کنترل خود را از دست می دهند آیا به نظر شما چنین افرادی باید دامن خویش را به گناه آلوده کنند؟

 

پس وقتی گفته می شود اسلام چنین امری را تجویز کرده برای مواقعی مثل این مثالیست که برایتان زدم .به چنین مردی اجازه داده تا برای کنترل شهوت خود به صورت صحیح صیغه کند و همانگونه که عرض شد فرزند حاصل را همانند فرزند خود مورد حمایت قرار بدهد .

 

از طرفی تنها هدف از تجویز صیغه ارضای میل جنسی نبوده بلکه یکی از مهمترین اهداف آن سرپرستی خانواده های  بی سرپرست می باشد .

 

همانگونه که از رسول اکرم و امیر مومنان و سایر اهل بیت دیدیم اگر هدف غائی ارضا جنسی می بود این بزرگواران به صیغه کردن پیر زنها اقدام نمی کردنند بلکه دختران جوان اختیار می نمودنند .

 

در صدر اسلام جنگهائی که با کفار صورت می گرفت عده فراوانی از خانواده ها بی سر پرست می شدند و وظیفه همه ی مسلمین بود که به امور آنان رسیدگی کنند و در صدر اسلام به این گونه بود که مردان به قصد سرپرستی صیغه می کردنند .

 

 شاید یکی از مهمترین فلسفه های صیغه همین مسئله سرپرستی بوده است.

 

حتی اسلام برای همین صیغه مقررات خاصی  قرار داده که هم مرد و هم زن ملزم به رعایت آن هستند (همانگونه که گفته شد).

 

شما که در جوامع مسیحی زندگی می کنید باید نقص دین مسیحیت در امر ازدواج را بخوبی بدانید که وقتی یک مسیحی زن اختیار می کند  تا زمان حیات همسرش حق ازدواج ندارد  .

 

اما همین مرد به راحتی به فاحشه خانه ها سر می زند و ....

 

حتی در کشور های مسلمانی مثل امارات  برخی اهل تسنن  به راحتی عمل بسیار زشت زنا را مرتکب میشوند و ...

 

با این همه  بسیاری از اهل تسنن  زنان صیغه ای فراوانی دارند و من عده فراوانی از سرشناسان آنها را می شناسم. حتی اخیرا یکی از بزرگان اهل تسنن  در اوکراین از یکی از مراجع درباره این امر سوال کرده بود و وقتی فتوی حلیت گرفت گفت: در این مسئله به مذهب شیعه عمل می کنم  و زن صیغه می کنم.   

 

این مسئله در کشور های مسلمان  بخوبی جا افتاده و از آن  بطور صحیح استفاده می شود . وقتی در لبنان خانواده ی شهدا بی سرپرست می شدند دیگر رزمندگان سرپرستی این خانواده ها را به عهده می گرفتند و زنان شهدا را صیغه  می کردنند.

 

حتی یکی از بزرگترین علمای معاصر اهل تسنن مرحوم شیخ محمود شلتوت (شیخ الشیوخ الازهر مصر) در دیداری که با علامه طباطبائی داشت  عمل به فقه جعفری را جایز و صحیح دانست .

 

آیا وی این امر را استثتا کرد ؟؟

 

خیر .

 

با این اوصاف نمیدانم جای سوالی باقی ماند یا نه ولی همیشه باید به امر صیغه با این دید نگاه کرد که:

 

اسلام هیچگاه صیغه کردن را توصیه نکرده بلکه آنرا برای موارد خاص تجویز نموده است

 

اگر توسط عمر در اسلام از صیغه منع نمیشد احدی زنا نمی کرد

 

این  سخن امیر مومنان است که می فرمایند:

 

 ((لولاعمر نهی عن المتعه ما زنی الا شقی اوشقیه)) (اگر عمراز متعه نساء‌ نهی نمی کرد هیچ کس زنانمی کرد مگرافراد شقی)

 

امر ازدواج موقت یا صیغه ابعاد مختلفی دارد و در این مختصر نمیگنجد

 

فقط اینرا میگویم که:

 

اگر به این مسئله بطور صحیح پرداخته می شد هیچگاه زنی به خاطر فقر خود قروشی نمی کرد

 

اگر به این مسئله بطور صحیح پرداخته می شد هیچگاه هیچ مردی از روی شهوترانی زنا مرتکب نمی شد .

 

اگر به این مسئله بطور صحیح پرداخته می شد هیچگاه  جوانان به خاطر نداشتن امکانات ازدواج به گناه کشیده نمی شدند

 

و .....

 

تمام این مشکلات باید به دست دولتمردان ما حل شود

 

 دولت می بایست امکان ازدواج دائم را برای جوانان فراهم کند نه آنکه از روی شکم سیری و از سر خود باز کردن جوانان ، طرح خانه ی عفاف بدهد !!!!

 

به جای آنکه بخواهند   خانه عفاف (یا  شهر نو )!!! درست کنند بیایند مشکلات ازدواج جوانان را حل کنند !!

 

اما متاسفانه تنها چیزی که در برخی دولتمردان دیده نمیشود دغدغه امور دینیست که این افراد کمی از ان خلیفه ی  ملعون.... ندارند

 

 

ای سید و مولای ما ! یا صاحب الزمان !

 

شاهد باش که  بر سر جوانان این جامعه  چه آورده اند !

 

 

باشد ...بگذاریم و بگذریم

 

مطالبی که به عرضتان رسید نقص فراوانی دارد و اشکال از نویسنده ی آن ( برادر کوچکتان ) می باشد اما  می خواستم بگونه ای عرایضم را بیان کرده باشم تا این مطلب را در ذهن شما خواننده ی عزیز القا کنم که :

 

اسلام به زنان ، به آن گونه ای که برخی افراد زن گرا ، نگاه می کنند ، نگاه نکرده است.

 

زن همان موجودیست که حضرت امام خمینی  فرمودند مرد از دامان او به معراج می رود.

 

                                              حال تا چه حد موفق بوده ام ....؟؟؟ والله العالم

 

 

 

 

 

 

  
نویسنده : رئیس جمهور ; ساعت ۳:۱۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/٢/۱٩
تگ ها : صیغه