چرا اگر فدک حق مسلم فاطمه بود همسر و اولاد فاطمه فدک را پس نگرفتند ؟

در ادامه مطالب پست گذشته در مناظره ای که با یک فردی در وبلاگ به نام سنی قرار گرفت ، حدود 14 مورد را یاداشت کرده ام که بدانها پاسخ دهم و این دومین موردیست که بدان پاسخ می دهم . میتوانید متن کامل فرد سنی را ازاینـــجا دانلود نمایید . لازم به ذکر است که  اولا ایشان انتظاری بیجا داشته و خواسته اند تمام مطالبشان را که حدود 5 صفحه می شد در وبلاگ قرار دهم که نمی پذیرم و لینک کامل آنرا همینجا گذاشته تا در دسترس عموم باشد و احتیاجی به مطالعه کامنت ها نباشد. دوم اینکه : مطلب قبلی که در وبلاگ بیان شد از طرف ایشان بدون پاسخ ماند .

 

و اما نکته دوم از صحبتهای ایشان که بدان پاسخ داده می شود :

 

 

سوال : چرا اگر فدک حق مسلم فاطمه بود همسر و  اولاد فاطمه فدک را پس نگرفتند ؟ اولین فرد از افراد خانواده حضرت زهرا که حکومت را به دست گرفت ، علی بن ابی طالب بود.پس چرا ایشان فدک را به اهل و صاحبانش باز نگرداند ؟

 

جواب :

 

 الف : بیست و پنج سال از زمان غصب فدک توسط غاصبین گذشته است و حال علی علیه السلام  به خلافت رسیده است. در طول مدت بیست و پنج سال خلافت سه خلیفه اول، این مطلب را به  مردم قبولانده بودند که فدک حق مسلّم تمام مسلمین بوده و جزء بیت المال می باشد از طرفی برای همه مردم حقوقی از فدک تعین کرده بودند.

 

حال علی علیه السلام امیر بر چونان مردمی شده که در زمان کوتاهی پس از وفات رسول الله ، حقش را تباه نمودند  چه رسد به اینکه اکنون در باورشان گنجانده شده که فدک جزء بیت المال مسلمین است و از آن حقوقی دارند..

 

 پس امیر مومنان برای  حفظ وحدت اسلامی از این مسئله(بر فرض چشم پوشی) چشم پوشی نموده اند .

 

ب : امیر مومنان علی علیه السلام، حاکم مسلمین در زمان خلافت خویش بوده و تمامی اموال مسلمانان در اختیار ایشان ..پس آنکس که ادعا می کند علی فدک را برنگردانده باید طبق حدیث رسول اکرم شاهد بِیآورد.

 

ج : قصد علی و خانواده اش از در اختیار گرفتن فدک کمک به وضع معیشتی مردم جامعه بود و وقتی حکومت در اختیار علیست و خود وی می گوید :  من حق الناس را اگر چه مهر زنان باشد از شما پس می گیرم و اینقدر به حقوق مردم تاکید می کند ، اصل بر اینست که حق صاحبان حق را  ، به آنها برگرداند. پس انکس که می گوید علی حق را برنگردانده باید دلیل بیاورد .

 

د : در زمان فرزندان فاطمه زهرا هیچ فرصتی برای باز پسگیری فدک بدانها دست نداد . در روایتی معروف در کتب شیعه، در زمان زندگی موسی بن جعفر علیهما السلام  آمده است : روزی هارون الرشید – که لعنت خدا بر او باد -  به حضرت موسی بن جعفر عرض کرد که می خواهم فدک را  از به شما برگردانم .حضرت موسی بن جعفر پس از امتناع از قبوب پیشنهاد هارون و اصرار هارون بر برگرداندن فدک ؛ فرمودند : می پذیرم به یک شرط.

 

هارون سوال کرد که شرط آن چیست ؟ امام فرمودند : به شرط اینکه فدک را با حدودش به ما باز گردانی  . هارون سوال کرد حدود فدک چیست ؟

 

امام فرمودند :

 

حد اول : ( از شمال) از دریاهای شمال ایران تا شمال حجاز (خزر تا مدیترانه)

 

حد دوم : ( از جنوب ) تا عدن

 

حد سوم : ( از غرب ) تا آفریقا

 

حد چهارم : ( شرق ) تا سمرقند(افغانستان)

 

و هارون با شنیدن شرط موسی بن جعفر علیهما السلام ،  از بازگرداندن فدک منصرف شد.

 

فدک (همانطور که در نوشته قبل گفتم) درآمد فوق العاده بالایی داشت و رشد جامعه اسلامی در سطح کلان ، مدیون درآمدهای حاصل از فدک می باشد. و هیچگاه خلفای هم عصر امامان ما حاضر به پرداخت تمامی درآمدهای فدک نبودند که اگر بخواهیم درآمد حاصل از فدک را تا زمان امام رضا علیه السلام و الصلاة  بدون درصد رشد تورم، محاسبه کنیم مبلغی معادل عدد زیر خواهد شد ( بنابر حساب سید بن طاووس در کشف المحجة ) :

 

412,560,000,000

 

البته ما که سوادمون نمی رسه این عدد چند می شه،  ولی فکر کنم حدودای 400 میلیارد در واحد تومان باشه.

 

هیچگاه حاکمان جامعه حاضر به بازپزداخت این مبلغ به ائمه صلوة الله علیهم اجمعین نبودند .

 

مثل حکایت بدهی آمریکا به ایرانه که سالهاست می گه خواستار رابطه با ایرانه اما وقتی می گیم بدهیمونو بده ، می گه شرمنده

 

 

هـ : اگر اولاد فاطمــه زهرا در فدک حقی نداشتند ، چرا عمربن عبدالعزیز آنرا به آنها برگردانده و دستور  ثبت تاریخی این موضوع را صادر کرد؟

 

 

بازهم قضاوت به عهده  اذهان روشن و آگاه

 

/ 19 نظر / 42 بازدید
نمایش نظرات قبلی
هاني

سلام واقعا دست شما درد نكند سيد جان. خيلي استفاده بردم. خدا يارتان. من لينك شما را در وبلاگم گذاشتم. اگر دوست داشتيد شما هم لينكم كنيد.

مهدی

به روزش کنيد زود تر. اونها به روزش کردن

ش.ی

سلام. مگه شما چند سالتونه که با طلبه های قدیمی اینقدر خوب آشنا هستید؟ قد نری تقلب وجهک فی السماء...خطاب به اسوه حسنه عالمین اه!پیامبرم موقع انتظار، موقع دلتنگی براخدا، فکر کنم سرش رو رو به اسمون میکرده. آسمون برای شما این معنی رو نداره؟ در ضمن از من بگذریم، طلبه های امروز یه ارجحیت به دیروزیا دارند یعنی امیدوارم داشته باشند اونهم سربازی اون آقای مهربونه!تو لشگر بودن اقا، بابا قراره اینا پرچم رو بدند دستای مبارک آقا. یاعلی

کوکب

اگر بدستور خدا حضرت علی جانشین بعداز پیامبر بود . حتی سه بار حضرت جبرئیل به حضرت محمد وارد شده است. اگر درآنروز دین خدا تکمیل شده است چرا حضرت علی بعداز وفات حضرت رسول خود را جانشین اعلام نکرد. آیا اسلام را خدا در قرآن می فرماید من حفظ خواهم کرد . مگر نعوذبالله فکر حضرت علی بیشتر از خدا بود که خدا فرموده باشد شما ولی بعداز حضرت محمد ایشان بگویند فعلاٌ مصلحت نیست و بعداز ۲۵سال آنهم توسط مردم انتخاب شود. شما هم به خدا.پیامبر و حضرت علی بهتان محض میگویید. چگونه است شهادت امام حسین را چون خدا خواسته بود. ( به گفته شماها)‌ برای امام حسین تکلیف بود درحالی که امام حسین بعداز دریافت نامه حضرت مسلم بسمت عراق حرکت کرد. چرا نمیگویید امام حسین به افرادی که قبل از عاشورا کربلا را ترک کردند چرا با امام آمده بودند و چرا رفتند. هزار و یک سوال دیگر وجود دارد که خودتان هم خوب میدانید که نمی توانید پاسخ بدهید بهمین خاطر است همیشه یطرفه با قاضی میروید و هیچکس نباید سوالی در این مورد داشته باشد. چون جوابی ندارید. اگر دارید البته قانع کننده بفرمایئ.

سيد عزيز اين دفاعيه موهوم شما از تشيع غير از تضعيف شيعه ثمر ديگری ندارد بيشتر مطالعه کنيد و مستدل تر بنوبسيد هدفتان کشف حقيقت باشد نه زور آزمائی و دماغ حريف بر خاک ماليدن.

هيچکس

اينهمه ورداشتی از تشيع دفاع کردی اونوقت اومدی توی قسمت ؛ه؛ يه دليل بی ژايه و اساس نوشتی؟ اولا عمربن عبدالعزيز مگه آدم منصفی بوده. ثانيا سند مستحکمی برای اين جمله نياوردی.

مهدی

۲۵ سال از زمان غصب فدک گذشته بود که امام علی عليه السلام به خلافت رسيد !.. در مورد گرفتن فدک یا چیز دیگر مگر هميشه بايد دست به قبضه شمشير برد ؟!.. مگر هميشه بايد همچون عمر از جبر و زور استفاده کرد ؟!.. علی عليه السلام در بالای منبر از غلامش قنبر کوزه ای آب گرفت و در حضور خيل مردم نحوه صحيح وضويی که رسول خدا(ص) ميگرفت به نمايش گذاشت ولی مگر مردم به حرف او گوش دادند !.. جائیکه پیامبر گرامی اسلام نتوانست درب های خانه کعبه را تغییر دهد دیگر چه بگویم ؟!.. مگر علی علیه السلام توانست مقام ابراهیم را که در نزدیکی کعبه بود و عمر آن را تغییر داده بود به جای نخست آن برگرداند ؟!.. مگر علی علیه السلام توانست به این مردم عامی بفهماند نماز خواند با دست بسته بدعت عمر است ، از آن دست بردارید ؟!... مگر علی علیه السلام توانست اذان را بشکل اولیه درآورد مگر علی علیه السلام توانست متعه حج و نسا را که عمر آن را حرام اعلام نموده بود حلال کند ؟!.. اگر علی علیه السلام دست به قبضه شمشیر میبرد آنوقت همین اهل سنت و جماعت میگفتند علی علیه السلام چنان و چنین کرد ؟!.. مگر همین مردم در مقابل فرمای

مهدی

مگر علی علیه السلام توانست داوری های ستمگرانه خلفا را نقض کند . پيمانه رسول خدا را به آنچه بود برگرداند . زمینهایی که پیامبر به افراد واگذار نموده بود به صاحبان اصلی بازگرداند . زکات را به اندازه اصلی آن صحیح بگیرد . وضو - غسل - نماز را به شکل اولیه برگرداند . زنانی که به ناروا از شوهرانشان جدا کرده بودند به همسرانشان بازگرداند . بیت المال که به روش طبقاتی تقسیم نموده اند مانند عصر پیامبر تقسیم نماید . مالیات زمین ها را لغو کند . مسلمانان را در امر زناشویی همردیف قرار دهد . خمس را آنچنان که خداوند فرمان داده بگیرد . دربهای مسجد رسول را همانگونه بود ببندد و باز کند . مسح بر پاپوش های چرمی را منع نماید . بر نوشیدن نبیذ و شراب خرما حد و کیفر خاصش را اجرا کند . متعه حج و زنان را همچون زمان پیامبر حلال و جایز کند . تکبیر نماز میت را پنج نوبت قرار دهد . مردم را ناگزیر کند در نماز بسم الله را با صدای بلند بگویند . طلاق را مطابق روش پیامبر شکل دهد . رفتار با اسیران جنگی را به شکلی که خدا و رسولش فرمان داده اند انجام دهد . ک

مهدی

ادامه متن شماره ۳ : اما در خاتمه حقير لازم ديدم مطلبی را خدمت شما بزرگواران عرض کنم : کاری را که جناب ابوبکر ، عمر و عثمان انجام دادند متاسفانه چهره زشتی از اسلام را به نمايش گذاشتند و دنيا و هر آنچه در دنيا هست را از اسلام بيزار نمودند و اسلام را دين لشگرکشی های خشونت آمیز ، جبر ، زور ، ستم و شمشیر... معرفی نمودند . در صورتیکه جنگهای پیامبر همه دفاعی بود . پیامبر طبق آیه قرآن رحمه للعالمین بود ، خلق العظیم بود و اگر خشونت بخرج میداد مردم از دورش پراکنده میشدند . اگر جايگاه رفيع خلافت به حق نصيب امام همام علی عليه السلام ميشد امروز شاهد آن بوديم که تمام کره زمين گوينده اشهد ان لا اله الله و محمد ( ص ) .... بودند . اما حيف زمانی حکومت به امام همام رسيد که بعد از مرگ سهراب و نوشدارو .... ناله های مظلومانه ما در روز جزا ثمر خواهد داد ، آنجا محضر عدل الهی است و تعصب و عناد و دشمنی راه به جایی ندارد . آنجا به حق قضاوت ميکنند و بحق حکم صادر ميکنند . آنجا ناله های مظلومانه ما و بي بی پهلو شکسته به ثمر خواهد نشیت . به اميد آن روز